קיצור דיני הרחקות בתשעה באב

דיני הרחקות בין איש ואשתו בט' באב

תשעה באב תשפ"ה

תשעה באב אסור בתשמיט המיטה (גמרא ושו"ע תקנד,יח), ואין ישנים במיטה אחת (שו"ע); ויש להפריד המיטות, ויש מי שכתב שלגבי הספרדים אין צורך להפריד המיטות מעיקר הדין והמחמיר בזה תע"ב (מקראי קודש הררי), ונראה שיש להחמיר. 

בליל תשעה באב גם נגיעה אסורה, ואם הולכת מקושטת יש להחמיר אף ביום (דרכ"מ מג"א ומ"ב).     הושטה מיד ליד מותרת גם בלילה (גריש"א, וכן נראה משמעות סתימת המ"ב), וכן מקילין בכל שאר דיני הרחקות (תשובות והנהגות ג,קעח, וכן נראה סתימת האחרונים), אך נראה שיש להימנע מדברים שיכולים להביא לידי עבירה ובפרט בלילה (כלשון השו"ע 'לך לך אמרינן נזירא').   לנוהגים ע"פ הרב עובדיה, מעיקר הדין אין צריך להזהר בנגיעה (ילקו"י).   מאידך יש לציין שכמה פוסקים החמירו בנגיעה ביום ובהושטה בלילה (בא"ח וכה"ח), ויש מי שהחמיר בהושטה אף ביום (דרכי טהרה), אך גם לנוהגים כן, נגיעה והושטה לצורך ביום, מותרת (שם), ומ"מ משמעות המ"ב ערוה"ש ושא"פ להקל, וכנ"ל. 

יש מי שכתב שכל נגיעה שהותרה בתשעה באב, לא דיברו אלא בנגיעה שאינה של חיבה, אך נגיעה של חיבה אסורה לכ"ע (פניני הלכה)אך אין כן משמעות לשון הפוסקים ולא מצינו חילוק זה (ע' מ"ב ערוה"ש והנו"כ על השו"ע, והדק היטב ציין המג"א לדיני הרחקות באבילות וראה במחצה"ש, ואכמ"ל).